Daarnaast zijn ze leverancier van z.g. (zeefdruk)transfers. Deze transfers worden aan kledingleveranciers geleverd en zij kunnen de bedrukte folie met een hete drukpers op de kleding overbrengen. Met zoveel verschillende producten en handelingen, zijn veel handen en is vakkennis nodig. Toch houden ze de wervingskosten relatief laag. Hoe ze dat doen, vertelt directeur Marcel Nijveldt.
Ik weet niet welke diploma’s iemand heeft
"Ik kijk niet naar diploma’s", begint Marcel te vertellen. "Ik vind het veel belangrijker om te weten wat de vaardigheden van iemand zijn en of ze graag willen leren. Ik weet vrijwel van geen enkele collega of en welke diploma’s ze hebben. We hebben allerlei soorten werkzaamheden. Dat gaat van simpele handelingen als sorteren, controleren, snijden en inpakken van transfers voor kleding of monteren van signing, tot complex denkwerk waaronder het bedienen en onderhouden van de (print)machines en creatieve vormgeving. We hebben veel handjes nodig. Onze accountmanager Peter van WSPD begrijpt dat. Met hem hebben we korte lijntjes. Hij weet wat voor mensen we zoeken en dat we niet kijken naar diploma’s, maar naar wat iemand kan bijdragen."
Een divers team
"Wat leuk is om te zien is dat we nu veel vrouwen aan het werk hebben in technische functies. Ook hebben we meerdere oudere mensen recentelijk in dienst genomen. Het voordeel is dat deze mensen heel veel algemene levens- en werkervaring hebben. Daar zijn we heel blij mee. Weet je wat het is: iedereen kan iets leren, maar niet iedereen heeft de wil om iets te leren. Die wil vinden we het allerbelangrijkst. Daarin ben ik veranderd door de tijd heen. Als ik voorheen iemand nodig had als zeefdrukker, dan wilde ik iemand met ervaring in hetzelfde vak. Daar ben ik allang vanaf gestapt. Ik kijk nu naar iemand met inzicht, met gevoel voor nauwkeurigheid en die bijvoorbeeld goed voor de machine wilde zorgen. En dat werkt heel goed!"
"Het maakt niet uit hoe mensen binnenkomen. Iedereen is gelijkwaardig aan elkaar. We hebben allemaal een gebruiksaanwijzing. Jij en ik hebben dat ook. Voorafgaand gaan we met de kandidaat in gesprek. We zoeken uit wat iemand leuk vindt om te doen en wat juist niet. Voor collega’s die dit nodig hebben, hebben we een externe werkcoach. De coach is er voor de extra aandacht en voor een luisterend oor. Er zijn zoveel factoren die invloed kunnen hebben op iemands welzijn op de werkvloer. Er kunnen thuis zaken spelen, ze kunnen gefrustreerd zijn door de beperking waar ze mee leven, er kunnen financiële problemen meespelen en ga zo maar door. Wij kunnen niet altijd de aandacht geven die ze nodig hebben. We hebben die kennis gewoonweg niet. Zo’n werkcoach kan dat wel."
Zelf tijd willen investeren
"Heb je iemand met een andere achtergrond of met een beperking aan het werk, dan is het van belang dat je tijd investeert. Soms krijgen we loonkostensubsidie om een deel van de kosten te compenseren. Wat je terugkrijgt van de investering is een loyale en betrokken werknemer. Dat is voor ons het meest belangrijk. We willen graag dat de kennis bij ons blijft. Het risico dat we aangaan door iemand aan te nemen met meer kans op uitvallen, wordt zo klein mogelijk gemaakt door een financieel vangnet (UWV). Als iemand langdurig ziek uitvalt, dan kost ons dat minder geld."
"Het kost tijd en geld om mensen genoeg kennis en vertrouwen te geven, zodat ze individueel aan de slag kunnen. Het geeft een goed gevoel om te zien dat mensen groeien in hun werk en als persoon. Zo kan ik als werkgever ook een mooi steentje bijdragen aan het geluk van iemand. Dat is geweldig!"