Toen na haar vlucht uit Syrië bleek dat ze haar vak als apotheker in Nederland niet kon uitoefenen, zat Norhan niet bij de pakken neer. Nu is ze scheikundedocent op een middelbare school.
Norhan vluchtte in 2014 vanuit Syrië naar Nederland. In Syrië was ze apotheker, maar al snel bleek dat het moeilijk zou worden om dat vak in Nederland uit te oefenen. “Mijn Syrische diploma wordt hier gewaardeerd als bachelordiploma. Dat betekende dat ik een masteropleiding van minstens drie jaar moest volgen voor ik apotheker kon worden”, vertelt Norhan.
Voor de klas
Maar Norhan is iemand die denkt in mogelijkheden. “Ik ken mezelf goed en probeer altijd te kijken naar wat wél kan. Een Syrische vriend wees me op de opleiding Statushouders voor de Klas aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Voordat ik uit Syrië vluchtte, was ik bezig met een masteropleiding om les te kunnen geven aan de universiteit. En in Nederland begeleidde ik als vrijwilliger vluchtelingen bij het leren van de Nederlandse taal. Lesgeven ligt me goed. De taal was natuurlijk een barrière, maar ik wist dat ik die wel onder de knie zou krijgen. Dus ik besloot me aan te melden voor de opleiding.”
Intensief jaar
Norhan doorliep de opleiding in sneltreinvaart. Haar begeleiders op Windesheim spoorden haar aan om ook nog een kopopleiding te volgen, een eenjarige opleiding voor aankomende docenten. Norhan: “Dat was een heel intensief jaar, ik moest veel modules volgen, talloze verslagen schrijven en stage lopen. En dat allemaal in het Nederlands op hbo-niveau. Nog voordat ik ben afgestudeerd, zag ik een vacature bij het Dr. Nassau College in Assen. Ik heb gebeld, werd uitgenodigd op gesprek en ben aangenomen!”
Bewondering
Laurens van Eck is Norhans werkcoach bij Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen. “Norhan weet wat ze wil en gaat er dan helemaal voor. Ik heb veel bewondering voor haar doorzettingsvermogen. Als gemeente hebben we haar de tijd gegeven om zich te ontwikkelen. We hadden ook kunnen zeggen: ‘Ga maar onder je niveau werken, al het werk is passend’, maar dat zou zonde zijn van haar potentie. We zien dat ze erg gemotiveerd is en hard werkt, dan kun je iemand dat vertrouwen ook geven.”
Gestemd
Norhan geeft nu met veel plezier scheikunde aan derdeklas havo- en vwo-leerlingen. “Docent zijn is tegelijkertijd moeilijker én leuker dan apotheker zijn. Ik ben een sociaal mens en vind het contact met de leerlingen heel leuk. Ze weten dat ik misschien niet zo goed Nederlands spreek, maar dat ik wel heel veel vakkennis heb. Ik leer elke dag nog bij, bijvoorbeeld hoe je omgaat met moeilijke situaties in de klas. Toen ik was genomineerd voor de UAF-Award, hebben veel van mijn leerlingen op me gestemd. Zo lief! Daar ben ik nog wel het meest trots op, dat ik in korte tijd al zo’n mooie relatie met mijn leerlingen heb opgebouwd.”
Investering in kennis en talent
Mardjan Seighali is directeur van het UAF, een onafhankelijke stichting die de belangen behartigt van gevluchte studenten en professionals. Elk jaar reikt het UAF een UAF-Award uit. Mardjan: “De prijs gaat altijd naar iemand die een bijzondere prestatie heeft geleverd en die zijn of haar kennis en kunde inzet voor de samenleving. Dat geldt zeker voor Norhan. Ik vind het bewonderenswaardig hoe flexibel zij zich heeft opgesteld. Toen bleek dat ze in Nederland haar vak niet kon uitoefenen, vroeg ze zich af: wat kan ik nog meer met mijn kennis? Dat je er dan voor kiest om les te geven aan pubers, terwijl het Nederlands niet je moedertaal is, getuigt van lef en moed. Voor werkgevers loont het om nieuwe Nederlanders kansen te geven. Het is een verrijking voor je organisatie en een slimme investering in kennis en talent.”
Kansen in Nederland
Ines Hukic is een van de docenten die de lessen voor de opleiding Statushouders voor de Klas verzorgt aan Hogeschool Windesheim. “Iedereen verdient een werkplek op zijn eigen werk- en denkniveau. Vooral voor statushouders met een bèta-achtergrond liggen er kansen in Nederland, want er is een tekort aan leerkrachten voor bètavakken. Dat is de reden dat wij als Windesheim deze opleiding aanbieden, in samenwerking met het UAF. Norhan is een zeer terechte winnaar van de UAF-Award. Ze was in haar land van herkomst nog geen docent, maar heeft zich het vak heel snel eigen gemaakt. Het voorbeeld van Norhan laat bovendien zien dat het positief uitpakt als gemeenten statushouders de kans geven om de taal beter te leren aan de universiteit of het hbo. Dan kunnen ze echt op hun eigen niveau aan de slag. Daar profiteren ze niet alleen zelf van, maar ook de samenleving als geheel.”