Werkgeversservicepunt Drenthe heeft een warme samenwerking met de zorginstelling. Hoe dat in zijn werk gaat, bespreken we met Ingrid Foekens, P&O adviseur bij Tangenborgh.
Maatschappelijke meerwaarde creëren
‘Bij Tangenborgh houd ik me bezig met personeel en beleid. Wij vinden het creëren van een maatschappelijke meerwaarde heel belangrijk. Dat doen we in onze zorgverlenende diensten, maar ook door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te bieden op een (vaste) baan. Daarnaast is dit ook een belangrijk onderdeel van de SROI (Social Return on Investment). Dat houdt in dat wanneer de overheid ons een aanbesteding gunt, wij extra inzetten op inclusief ondernemen. Oftewel, wij maken plaats voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Via de accountmanager van Werkgeverservicepunt Drenthe krijgen we regelmatig een nieuwe kandidaat aangeboden. Dat is voor ons heel waardevol, want in deze krappe arbeidsmarkt is het soms zoeken naar een speld in een hooiberg. Ervaring in de zorg hebben de meeste kandidaten nog niet, maar bij Tangenborgh denken we in mogelijkheden. We kijken samen naar wat we de kandidaat kunnen bieden om ze goed voor te bereiden op het werk. ’
Goed kijken naar wat iemand nodig heeft
‘Per kandidaat kijken we goed naar wat die persoon graag wil en wat hij of zij nodig heeft om daar te komen. Die ondersteuning bieden we de mensen graag. Meestal kiezen we voor een opleidingstraject bij een onderwijsinstelling. Soms is er meer nodig, zoals bijvoorbeeld een taalcursus. Zo’n cursus regelen we dan via Werkgeversservicepunt Drenthe. Dat is een mooi voorbeeld van de samenwerking die er is tussen Tangenborgh, Werkgeversservicepunt Drenthe en de onderwijsinstellingen.’
Nieuwe kansen bieden
‘Zo’n opleidingstraject kost best veel tijd en moeite. Een voorwaarde is dan ook dat iemand intrinsiek gemotiveerd is. Bij het verreweg het grootste deel van de kandidaten is dat ook het geval. Immers, als je geen hart hebt voor de zorg, dan kies je niet voor een baan bij ons. In veel gevallen is het heel mooi om te zien hoe mensen de draad weer oppakken na langere tijd uit het arbeidsproces te zijn geweest. Wij hebben nog niet zo lang geleden iemand een vaste baan aangeboden. Toen ze bij ons binnenkwam had ze wat moeite met de Nederlandse taal. In twee jaar tijd heeft ze een inburgeringscursus gedaan, een taalexamen afgerond en de opleiding verzorgende niveau 2 afgerond. Dat is ontzettend knap! Om die gemotiveerde mensen een nieuwe kans te bieden op een leuke baan, dat is voor ons gaaf om te zien. Daar zijn we trots op.’
Onderdeel van het team
‘Onze medewerkers komen via verschillende kanalen bij ons terecht. Bij ons is iedereen, ongeacht zijn of haar achtergrond, onderdeel van het team. In sommige gevallen vergt het inwerkproces iets meer begeleiding. Dan kunnen we beroep doen op een werkbegeleider. Dat is een collega uit het team die met je meekijkt naar een schoolopdracht of bepaalde onderdelen voor je aftekent. Zij begeleiden je door het proces heen. Dat is vooral werkgericht, hoor. Tot nu toe hebben we al veel mensen die via Werkgeversservicepunt binnen zijn gekomen succesvol geplaatst. Dat verloopt heel soepel.’