Algemeen
De Opdrachtgever hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is Social Return onderdeel van het duurzame inkoopbeleid. De ambitie is om bij alle inkopen met een opdrachtwaarde boven de €200.000,- Social Return toe te passen, bij een lagere opdrachtwaarde waar mogelijk. Het doel van Social Return is het bevorderen van arbeidsparticipatie. Social Return kan worden ingevuld met arbeidsplaatsen, leer-werkplekken en/of stageplekken voor aangewezen doelgroepen. Ook kan op andere wijze (aanvullende) maatschappelijke bijdrage geleverd worden. Deze wijze van invulling noemen wij ook wel Social Impact, wat een afgeleide is van Social Return.
Social-Returnverplichting
- De verplichting vloeit voort uit een gegunde opdracht door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer.
- Opdrachtnemer moet bij de uitvoering van de opdracht ..% of anders van de aanneemsom exclusief BTW inzetten voor Social Return.
- Opdrachtnemer is zelf verantwoordelijk voor het nakomen van zijn Social Returnverplichtingen.
- Opdrachtnemer ontvangt na de gunning per e-mail de inloggegevens voor de monitoringsapplicatie www.socialreturnmonitor.nl.
- Opdrachtnemer neemt binnen 7 dagen na ontvangst van de inloggegevens contact op met de accountmanager die gekoppeld is aan het project in de Social Return Monitor. Mocht Opdrachtnemer geen contactgegevens van de accountmanager hebben ontvangen, dan kan contact opgenomen worden met het Coördinatiepunt Social Return Drenthe via sroi@wspdrenthe.nl.
- Zo spoedig mogelijk na gunning bespreekt Opdrachtnemer het Plan van Aanpak Social Return met de gekoppelde accountmanager of stelt in overleg met de accountmanager een Plan van Aanpak op.
- Bij het niet voldoen aan de Social Return verplichting kan een sanctie worden opgelegd
- In de bijlage Uitvoering Social Return 3.0 - 2025 (AMRD) worden de uitvoeringsvoorwaarden en de mogelijkheden nader toegelicht.
- Meer informatie is te vinden op www.wspdrenthe.nl/socialreturn
De uitvoering
Het Coördinatiepunt Social Return draagt binnen de Arbeidsmarktregio Drenthe zorg voor de coördinatie van de uitvoering van Social Return verplichtingen.
Voor advies en ondersteuning met betrekking tot de Social Return afspraken kunt u contact opnemen met Coördinatiepunt Social Return, per email: sroi@wspdrenthe.nl.
Social Return maakt integraal onderdeel uit van de overeenkomst. Houd hier rekening mee bij uw inschrijving en tijdens de eventuele uitvoering van de opdracht.
Specifiek
Wanneer Social Return in welke vorm dan ook wordt meegenomen in de aanbesteding kan onderstaand schema met voorbeelden helpen bij het maken van een passende Social Return bestektekst.
Type |
Domein |
Bestektekst |
EO |
Alle |
In afwijking van het Inkoopbeleid van (Naam Opdrachtgever) aangaande Social Return kiest Opdrachtgever ervoor binnen deze aanbesteding in plaats van een resultaatverplichting, een inspanningsverplichting bij Opdrachtnemer neer te leggen. Van Opdrachtnemer wordt verwacht dat zij een zichtbare inspanning doen (beschreven in een Plan van Aanpak) ten aanzien van de invulling van Social Return. Een inspanning die vanaf ingangsdatum contract, in samenspraak met het Coördinatiepunt Social Return van de Arbeidsmarktregio Drenthe en Opdrachtnemer wordt vormgegeven en gemonitord. |
MVO |
Alle |
- Zie voor inspanningsverplichting bestektekst EO
- Zie voor overige bestekteksten EA
|
EA |
ICT |
Voor deze opdracht is gekozen voor maatwerk. Denk daarbij aan het beschikbaar stellen van refurbished hardware aan minima of het samenwerken met bijvoorbeeld ……………, …………….. en/of ………….. Daardoor leggen wij voor Social Return geen resultaatverplichting maar een inspanningsverplichting bij Opdrachtnemer. Van Opdrachtnemer verwachten wij een aantoonbare inspanning om invulling te geven aan Social Return. Wij streven ernaar dat Opdrachtnemer 2% van de opdrachtwaarde voor Social Return inzet. In samenspraak met het Coördinatiepunt Social Return van de Arbeidsmarktregio Drenthe wordt bepaald hoe hier invulling aan wordt gegeven. |
|
Alle |
In de huidige arbeidsmarkt is het invullen van Social Return door middel van werknemers een grote uitdaging. De (Naam Opdrachtgever) probeert Opdrachtnemers dan ook steeds meer uit te dagen om Social Return op een andere manier in te vullen: bijvoorbeeld door het maken van Social Impact en het samenwerken met de Sociale ondernemingen die onze regio kent.
In deze aanbesteding streven we naar een samenwerking met het onderwijs. Om goed inzetbaar te worden en te blijven op de arbeidsmarkt, is het belangrijk dat mensen zich (blijven) ontwikkelen. Dat is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. In deze aanbesteding zien wij mogelijkheden in samenwerking met een Regionaal Opleidingscentrum om een voorschakeltraject op te zetten voor een opleiding tot …………………………….. Beschrijf SMART in een Plan van Aanpak (PvA) op welke manier u als potentiële Opdrachtnemer mogelijkheden ziet in de samenwerking met het opleidingsinstituut en haar leerlingen. Wat zou uw inzet kunnen zijn en hoeveel ruimte ziet u om leerlingen een plek te bieden en te begeleiden. Daarbij zien we graag welke waarde u hieraan koppelt via de bouwblokken en de maatwerk activiteiten uit Uitvoering Social Return 3.0 (zie bijlage …..).
Het PvA dient geheel anoniem zonder namen, bedrijfslogo’s of andere herkenbaarheidsonderdelen te worden aangeleverd als één document en mag, maximaal 1 pagina in A4- formaat bevatten (minimale lettergrootte Arial 10pnt).
Onder SMART verstaat de aanbestedende dienst het navolgende:
- Specifiek: de mate waarin het betreffende onderwerp eenduidig door de Inschrijver is omschreven;
- Meetbaar: de mate waarin aantoonbaar kan worden aangegeven dat met de geboden oplossing wat is beoogd is kan worden bereikt;
- Acceptabel: de mate de geboden oplossing aantoonbaar voldoet aan de gestelde eisen;
- Realistisch: de mate waarin kan worden aangetoond dat de geboden oplossing haalbaar is;
- Tijdsgebonden: de mate waarin de geboden oplossing aantoonbaar binnen de gegeven tijd kan worden gerealiseerd.
|
|
HRM |
Opdrachtgever hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en Social Return is onderdeel van het duurzame inkoopbeleid. In dat kader dient er aandacht te zijn voor onderstaande vier speerpunten. Daarom vraagt Opdrachtgever op basis van geraamde opdrachtwaarde een vernieuwende en verrassende manier inhoud te geven aan onderstaande speerpunten als aanvulling op en buiten de eigen corebusiness van Opdrachtnemer om. De vier speerpunten zijn:
- Arbeidsparticipatie
- Arbeidsontwikkeling
- Maatschappelijke activiteiten
- Sociale inkoop
Opdrachtgever vraagt van Opdrachtnemer(s) in een concept aan te geven hoe zij de genoemde speerpunten inhoud kunnen geven. Dit concept (maximaal 1 pagina A4) zal na gunning in samenwerking met de gekoppelde accountmanager uitgewerkt worden in een Plan van Aanpak (PvA), welke periodiek geüpdatet en bijgewerkt zal worden. In dit PvA staat wat Opdrachtnemer gaat doen om kandidaten stappen te laten maken richting het arbeidsfit maken en mogelijk werkplekken aanbiedt. Opdrachtnemer moet bij de uitvoering van de opdracht in ieder geval ..% van de opdrachtwaarde exclusief BTW inzetten voor Social Return. Het Coördinatiepunt Social Return is binnen deze opdracht de afdeling die zorg draagt voor de coördinatie van de uitvoering van Social Return verplichtingen.
Voor advies en ondersteuning met betrekking tot de Social Return afspraken kunt u contact opnemen met Coördinatiepunt Social Return, per email: sroi@wspdrenthe.nl
|
|
Openbare ruimte |
Opdrachtnemer dient bij de uitvoering van de opdracht een vast bedrag van € xxxxxx/…% van de opdrachtwaarde exclusief BTW in te zetten voor Social Return conform het bepaalde in deel … van het bestek. Dit bedrag/percentage dient te zijn aangegeven op het bij inschrijving in te dienen inschrijvingsbiljet.
Gezien de visie van het …………(bijv. wijkvernieuwingsplan) is het voor Opdrachtgever van groot belang extra in te zetten op ‘Sociaal inkopen’. Deze inzet zal bij voorkeur gericht moeten zijn op de bewoners van de wijk/dorp/regio ………….. Het streven naar een maximale participatie en samenwerking met stakeholders zoals bijvoorbeeld ……………., ………………… en woningbouwverenigingen is hierbij van groot belang. De inschrijver dient aan te geven hoe hij meerwaarde biedt op de minimum Social Return opgave zoals omschreven in paragraaf ….. Deze meerwaarde dient bij voorkeur gericht te zijn op ‘Social Impact’ en ‘Social Return’ van de wijk/dorp/regio en haar bewoners conform de bovenvermelde visie. Dit kwaliteitscriterium dient omschreven te worden in een Plan van Aanpak (PvA) conform de onderstaande eisen.
Eisen aan het PvA:
- De Inschrijving dient te zijn voorzien van een Plan van Aanpak specifiek geschreven voor dit project.
- Het Plan van Aanpak dient Opdrachtgever inzage te geven in de wijze waarop de Inschrijver invulling gaat geven aan de bovengenoemde kwaliteitscriteria.
- De in het Plan van Aanpak aangeboden meerwaarde maakt onderdeel uit van de overeenkomst en zal door de inschrijver uitgevoerd dienen te worden voor de aangeboden inschrijfsom.
- Het Plan van Aanpak (PvA) dient geheel anoniem zonder namen, bedrijfslogo’s of andere herkenbaarheidsonderdelen te worden aangeleverd als één document en mag, maximaal 3 pagina's in A4- formaat bevatten (minimale lettergrootte Arial 10pnt). Deze pagina’s zijn exclusief eventuele tekeningen, bijlagen en eventueel voorblad en/of inhoudsopgave. Er kan maximaal 1 bijlagen/tekeningen in maximaal A3 formaat toegevoegd worden. Deze bijlage/tekening dient zo min mogelijk tekst te bevatten en is uitsluitend ter ondersteuning van het Plan van Aanpak.
- Het Plan van Aanpak dient dan ook zelfstandig (zonder bijlagen) beoordeeld te kunnen worden.
Beoordeling van het Plan van Aanpak:
De kwaliteit die de inschrijver levert in zijn Plan van Aanpak wordt door de beoordelingscommissie beloond door middel van het toekennen van punten aan de kwaliteitscriteria volgens de onderstaande werkwijze. Een belangrijk toetsingscriterium bij de beoordeling is de mate van SMART omschreven maatregelen. Onder SMART verstaat de aanbestedende dienst het navolgende:
- Specifiek: de mate waarin het betreffende onderwerp eenduidig door de Inschrijver is omschreven;
- Meetbaar: de mate waarin aantoonbaar kan worden aangegeven dat met de geboden oplossing wat is beoogd is kan worden bereikt;
- Acceptabel: de mate de geboden oplossing aantoonbaar voldoet aan de gestelde eisen;
- Realistisch: de mate waarin kan worden aangetoond dat de geboden oplossing haalbaar is;
- Tijdsgebonden: de mate waarin de geboden oplossing aantoonbaar binnen de gegeven tijd kan worden gerealiseerd.
Om een eerlijk en objectief beoordelingsproces te waarborgen wordt een probiteitsfunctionaris aangesteld.
Stap 1: Ieder individueel lid van de beoordelingscommissie beoordeelt de kwaliteitscriteria volgens de in onderstaande tabel gedefinieerde beoordelingskaders.
Stap 2: Alle leden van de beoordelingscommissie komen plenair in vergadering bijeen en nemen eerst kennis van elkaars individuele beoordeling. Argumenten en tegenargumenten worden met elkaar besproken. Het doel van deze bijeenkomst is om in consensus te komen tot de definitieve (eind-) beoordeling van de kwaliteitscriteria. In principe is dit niet het rekenkundig gemiddelde van de individuele beoordelingen. Is dit wel het geval dan berust dit op toeval.
Stap 3: Tenslotte bepaalt de commissie de toe te kennen bonuspunten per kwaliteitscriterium.
|