Leidraad Social Return Noord Nederland

Leidraad Social Return Noord Nederland

1. Inleiding

De arbeidsmarkt blijft volop in beweging. Vanuit de stelling dat iedereen een kans dient te krijgen om zich te ontwikkelen en mogelijk kan werken, hanteren overheden steeds meer een sociaal inkoopbeleid waarbij duurzaamheid en sociale inclusie een belangrijke rol spelen. Ook de aanbestedingswet is daar duidelijk over. Artikel 1.4 lid 2 zegt: De aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf draagt zorg voor het leveren van zo veel mogelijk maatschappelijke waarde voor de publieke middelen bij het aangaan van een schriftelijke overeenkomst als bedoeld in het eerste lid. Met andere woorden: Creëer met de aanbestedingen zoveel mogelijk meerwaarde voor onze wereld!

Deze leidraad beschrijft de afweging voor het voorbehouden van opdrachten, wat Social Return is, de toepassing ervan en de bouwblokkenmethode. De leidraad ondersteunt met name opdrachtgevers, inkopers, inkoopadviseurs en Social Return adviseurs bij hun werk in de arbeidsmarktregio. Daar waar wij uniform kunnen werken, zullen we dat doen mét ruimte voor lokale verschillen.

2. Voorbehouden opdracht Sociale Werkvoorziening en sociale ondernemingen

Zoals genoemd hanteert de overheid steeds meer een sociaal inkoopbeleid. In de voorbereidende fase van een inkoopprocedure is het dan ook logisch om te overwegen of de hele opdracht dan wel een deel van de opdracht voorbehouden kan worden aan een Sociale Werkvoorziening (SW-bedrijf) of Sociale Onderneming op basis van art. 2.82 Aanbestedingswet. Gedegen marktonderzoek kan verrassende inzichten opleveren en is dan ook aan te bevelen als eerste stap in een aanbestedingsproces.

Op basis hiervan hebben publieke organisaties de mogelijkheid opdrachten voor te behouden aan ondernemingen, werkplaatsen of programma’s die aan grotere groepen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt structureel werk bieden. Bij deze organisaties heeft aantoonbaar minstens 30% van het personeelsbestand een afstand tot de arbeidsmarkt. Een voorbehouden opdracht schept werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.

Als dit niet passend is binnen een opdracht of alleen mogelijk is voor een deel van de opdracht (percelenregeling) zal naar de inzet van Social Return gekeken worden. Dit wil niet zeggen dat een SW-bedrijf of sociale onderneming geen rol meer kan spelen bij de uitvoering van een opdracht.

Het voorbehouden van opdrachten en samenwerken met sociale ondernemingen door opdrachtnemers is sterk in ontwikkeling en daarmee een onderwerp waar steeds meer ervaring mee opgedaan wordt. De website https://citydealimpactondernemen.nl/voor-overheden/pilot-impactvol-inkopen/ geeft meerdere handvatten.

3. Hoe pas ik Social Return toe?

Social Return is een aanpak om Social Impact te genereren en meer werkgelegenheid te creëren en daarmee de kans op een uitdagende baan te vergroten voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. De toepassing van Social Return kan breed worden gezien en loopt van werkgelegenheid tot diverse maatwerk activiteiten en het zorgdragen voor maatschappelijke waarde.

Social Return is mogelijk bij alle inkoopprocedures tenzij de inzet niet proportioneel is.

De ambitie is om bij álle inkopen met een geschatte opdrachtwaarde vanaf € 200.000 Social Return afspraken mee te nemen en bij een lagere opdrachtwaarde waar mogelijk. Dit kan zowel bij Diensten, Werken, Leveringen als concessieovereenkomsten. Bij voorkeur dient er bij de voorbereiding van de inkoopprocedure contact opgenomen te worden met het Coördinatiepunt Social Return voor advies op maat.
Neem bij twijfel over het wel of niet toepassen van Social Return contact op via  sroi@wspdrenthe.nl

Contractopties Social Return

Social Return kan in de vorm van een contractvoorwaarde (eis), gunningscriterium, een combinatie hiervan of als inspanningsverplichting worden toegepast. De keuze voor de hoogte van de contracteis wordt mede bepaald aan de hand van de vraag of een opdracht arbeidsextensief of -intensief is.

Gunningscriterium

Het toepassen van Social Return als gunningscriterium geeft de opdrachtgever de ruimte om inschrijvers een hoger percentage aan Social Return te laten aanbieden, waardoor ze zich kunnen onderscheiden.

Inspanningsverplichting

Het toepassen van Social Return als inspanningsverplichting is geschikt voor opdrachten waarbij je de opdrachtnemer wilt uitdagen tot het leveren van sociale inspanningen dan wel maatschappelijke impact waarbij het toepassen van een harde contracteis niet passend is bij de aard van de opdracht of ertoe zou kunnen leiden dat partijen niet inschrijven.

Beslisboom

De beslisboom geeft aan wanneer en in welke mate Social Return toegepast kan worden. Meer informatie, voorbeelden van bestekteksten en format plan van aanpak zijn online vindbaar op www.wspdrenthe/socialreturn.

De bijlage bevat de richtlijn Uitvoering Social Return inclusief uitvoeringsvoorwaarden. Alleen de bijlage is bestemd om mee te sturen met de inkoopdocumenten.

4. Beslisboom

Beslisboom voor de keuzes met betrekking tot social return

5. De invulling van Social Return

De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de invulling van de Social Return verplichting en doet dit bij voorkeur gericht op werk en ontwikkeling van mensen uit een kwetsbare doelgroep. Deze activiteiten dienen enige relatie met de gegunde opdracht te hebben en de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Als dit niet (voldoende) haalbaar blijkt te zijn is maatwerk mogelijk. De opdrachtnemer dient de Social Return verplichting in te vullen volgens de Uitvoeringsvoorwaarden in bijlage ‘Uitvoering Social Return’. De Social Returnverplichting dient binnen de looptijd van de opdracht te worden voldaan.

Bouwblokkenmethode

De bouwblokkenmethode is een landelijk gebruikte rekenmethodiek voor de Social Return verantwoording. De methode is gericht op inspanningswaarden. De inspanningswaarde gaat over hoe groot de afstand van de doelgroep tot de arbeidsmarkt is en de relatieve inspanning die een werkgever moet verrichten om die doelgroep aan betaald werk te helpen. Deze inspanningswaarde is o.a. gebaseerd op begeleidingskosten, opleidingskosten en uitvalkosten voor de werkgever. De opdrachtnemer weet vooraf welke waarde aan de verschillende inspanningen wordt toegekend (zie bijlage). De methode wordt aangepast als de marktontwikkeling daar om vraagt.

Maatwerk

Soms is het niet mogelijk om de Social Returnverplichting in te vullen met bouwblokken. Maatwerk activiteiten kunnen dan, in overleg met en na goedkeuring van de opdrachtgever, als alternatieve invulling ingezet worden onder gebruikmaking van de keuzekaart. Ook hier geldt dat de invulling enige relatie moet hebben met de gegunde opdracht.

Social Return Monitor

De opdrachtgever dient de opdracht direct na definitieve gunning toe te voegen aan de Social Return Monitor.

6. Kernwerkproces

Werkmodel voor opdrachtgevers, inkoopadviseurs, Social Return adviseurs en accountmanagers.

Inkoopvoorbereiding

  1. Opdrachtgever beoordeelt samen met de afdeling inkoop en de Social Return adviseur/accountmanager of en hoe ten behoeve van de inkoopopdracht Social Return wordt opgenomen dan wel dat de opdracht geheel of deels wordt voorbehouden aan een SW-bedrijf en/of sociale onderneming (Zie hoofdstuk 4, Beslisboom).

Specificeren

  1. Voorbeelden van bestekteksten zijn beschikbaar (zie www.wspdrenthe/socialreturn.).
  2. Bij de toepassing van Social Return op de opdracht wordt de meest recente versie van de richtlijn Uitvoering Social Return toegevoegd aan de inkoopdocumenten (zie bijlage).

Selecteren

  1. Bij een gunningscriterium draagt inschrijver bij inschrijving zorg voor een plan van aanpak. In andere gevallen wordt na gunning een plan van aanpak opgesteld door de opdrachtnemer. Inschrijver kan hierbij gebruik maken van het format Plan van Aanpak Social Return.

Contracteren

  1. Na gunning wordt in het contract de Social Returnverplichting opgenomen.
  2. De opdrachtgever plaatst de opdracht direct na definitieve gunning in de Social Return Monitor. De opdrachtnemer en de Social Return adviseur/accountmanager ontvangen een automatisch gegenereerd mailbericht vanuit de Social Return Monitor.
  3. Bij raamovereenkomsten wordt een inschatting gemaakt (zo mogelijk op basis van omzetcijfers uit voorgaande jaren of een prognose) van de Social Returnverplichting. Deze wordt na iedere periode (jaar) definitief vastgesteld op basis van de daadwerkelijke omzet. De opdrachtgever dient de definitief vastgestelde Social Returnverplichting jaarlijks in de monitor in te voeren.

Uitvoeren

  1. Zo spoedig mogelijk na gunning bespreekt de opdrachtnemer het plan van aanpak Social Return met de gekoppelde accountmanager of stelt in overleg met de accountmanager een plan van aanpak op.
  2. Opdrachtnemer realiseert de invulling van de Social Return conform de Uitvoeringsvoorwaarden. De gekoppelde accountmanager kan hierbij ondersteunen en/of adviseren.
  3. Opdrachtnemer rapporteert in de Social Return Monitor (www.socialreturnmonitor.nl).

Contractmanagement

  1. Opdrachtgever monitort de invulling Social Return via de Social Return Monitor.
  2. Opdrachtgever bepaalt sanctie als de Social Returnverplichting niet volledig ingevuld is.

Nazorg

  1. Partijen kunnen zelf de resultaten uitlezen in de Social Return Monitor. Het Coördinatiepunt Social Return rapporteert alleen op verzoek de behaalde resultaten richting de opdrachtgever/de opdrachtnemer.
  2. Opdrachtgever kan opdrachtnemer die op een bijzondere manier invulling heeft gegeven aan Social Return een erkenning of waardering geven.

 

Bijlage: Richtlijn uitvoering Social Return

Social Return is een aanpak om Social Impact te genereren en meer werkgelegenheid te creëren en daarmee de kans op een uitdagende baan te vergroten voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van arbeidsplaatsen, leer-werkbanen en stageplekken. Het gaat hierbij om duurzame inzet van werkzoekenden, bij voorkeur uit de gemeente of regio van de opdrachtgever.

Gemeenten, provincies en andere opdrachtgevers in de arbeidsmarktregio’s Drenthe, Friesland en Groningen werken met betrekking tot Social Return met de bouwblokkenmethode en hebben de monitoring belegd in de Social Return Monitor. De opdrachtnemer ontvangt een mail vanuit de Social Return Monitor om een account aan te maken, nadat het project door de opdrachtgever in de Social Return Monitor is opgenomen. Op het gebruik van de monitor is ons privacy protocol van toepassing. Gebruikers geven bij het activeren van het account aan dat ze zich zullen houden aan de beschreven voorwaarden.

Soms is het niet mogelijk om de Social Returnverplichting in te vullen met bouwblokken. Maatwerk activiteiten kunnen dan, in overleg met de gekoppelde accountmanager en na goedkeuring van opdrachtgever, als alternatieve invulling ingezet worden onder gebruikmaking van de keuzekaart. Ook hier geldt dat de invulling enig verband moet hebben met de gegunde opdracht.

De Social Return adviseur/accountmanager kan de opdrachtnemer adviseren en/of faciliteren bij de invulling van Social Return. De opdrachtnemer kan voor vragen of advies contact opnemen met de aan het project gekoppelde accountmanager of het Coördinatiepunt Social Return via sroi@wspdrenthe.nl.

De Uitvoeringsvoorwaarden Social Return maken deel uit van de inkoopprocedure.

Alle relevante informatie is hier (www.wspdrenthe/socialreturn) terug te vinden evenals een format voor een plan van aanpak.

Tabel Bouwblokken

Doelgroepen Waarde Social Return1 Periode/Specificatie
Participatiewet € 45.000,- 2 jaar
Doelgroep Banenafspraak € 55.000,- Altijd3
WW € 22.500,- 2 jaar
WIA/WAO € 45.000,- Altijd
MBO BBL € 27.500,- Opleidingsperiode4
MBO BOL € 17.500,- Opleidingsperiode4
Pro/VSO € 20.000,- Opleidingsperiode4
Praktijkleren € 17.500,- Opleidingsperiode4
NUG (Niet-uitkeringsgerechtigde) € 15.000,- 2 jaar
Onderaanneming SW-bedrijf en sociale onderneming Daadwerkelijk gemaakte arbeidskosten Factuurwaarde inzet medewerkers (bij in dienst nemen van een SW'er geldt doelgroep banenafspraak). 5

 

Premieblokken 2

Doelgroepen Waarde Social Return Periode/Specificatie
Jongeren tot 27 jaar € 10.000,- Eenmalig (max 1jaar)1
Werkzoekende 50+ € 10.000,- Eenmalig (max 1jaar)1
Personen met taalachterstand € 10.000,- Eenmalig6
Vast dienstverband binnen projectperiode € 10.000,- Eenmalig7

 

  1. De waarde van de doelgroep en leeftijd-premieblokken is op basis van een fulltime jaarcontract (= 36 uur) en telt naar rato inzet op de opdracht mee.
  2. Premieblokken zijn van toepassing op kandidaten ingezet op de opdracht uit de doelgroepen als genoemd in de tabel bouwblokken. Leeftijdsgebonden premieblokken worden automatisch verrekend.
  3. De doelgroep Banenafspraak telt doorlopend mee mits ingeschreven in het landelijk Doelgroepregister.
  4. De kandidaat telt binnen de projectduur mee voor de duur van de opleiding of stage.
  5. De premieblokken zijn niet van toepassing op onderaanneming SW-bedrijf en sociale onderneming.
  6. Kan eenmalig per kandidaat met een taalachterstand (ingevoerd onder één van de bouwblokken) als maatwerk-verantwoording opgevoerd worden op de Social Returnverplichting na een dienstverband van minimaal 3 maanden.
  7. Kan eenmalig per kandidaat (ingevoerd onder één van de bouwblokken) als maatwerk-verantwoording opgevoerd worden bij uitkeringsonafhankelijkheid van de kandidaat voor einde projectperiode.

Keuzekaart Maatwerk-activiteiten

  Activiteit Waarde Periode/Specificaties
1 Lokale maatschappelijke activiteiten (bijvoorbeeld een gastles, deelname wijk c.q. lokale/regionale) activiteit. € 100,- per uur1 Maximaal 10 uur per activiteit inclusief voorbereiding
2 Proefplaatsing/werkervaringsplaats € 75,- per uur voor begeleidingskosten2
(Maximaal 10 uur per week)
 
Maximaal 3 maanden
3 Stageplaats HBO of WO € 50,- per uur voor begeleidingskosten2
(Maximaal 10 uur per week)
(Afstudeer) Stage vanuit HBO/WO opleiding op het gegunde werk.
Maximaal voor de duur van de stage.
 
4 Inkopen bij een Sociale onderneming Inkoop min eventuele materiaalkosten In overleg met accountmanager of Social Return adviseur.
5 Bijzondere verantwoording Nader te bepalen bedrag1 Aangepaste invulling Social Return op de gegunde opdracht in overleg met accountmanager of Social Return adviseur.

 

1.    In te vullen onder ‘maatwerk-verantwoording’ in de Social Return Monitor na akkoord van de opdrachtgever.
2.    In te vullen onder ‘kandidaat-verantwoording’ in de Social Return Monitor na akkoord van de opdrachtgever.
Raadpleeg voor inspiratie: wspdrenthe/socialreturn/inspiratie.

Uitvoeringsvoorwaarden Social Return

1. Verantwoording

1.    De opdrachtnemer is verplicht om de contractueel vastgelegde Social Returnverplichting in te vullen middels inzet van Social Return kandidaten, als genoemd in tabel bouwblokken, of maatwerk activiteiten indien invulling via de bouwblokken niet of onvoldoende waarde oplevert.
2.    De opdrachtnemer rapporteert aan de opdrachtgever de overeengekomen Social Returnverplichting via website www.socialreturnmonitor.nl. 
3.    De Social Return adviseur/accountmanager behoudt zich het recht voor om namens de opdrachtgever de rechtmatigheid van de verantwoording te toetsen door aanvullend bewijsmateriaal in te zien. 
4.    Social Return mag niet leiden tot verdringing van reguliere arbeidsplaatsen bij de opdrachtnemer.

2. Invullen van de Social Returnverplichting

Algemeen

1.    De invulling van de Social Returnverplichting dient binnen de looptijd van de overeenkomst en in relatie tot de gegunde opdracht uitgevoerd te worden. 
2.    Zo spoedig mogelijk na gunning bespreekt de opdrachtnemer het plan van aanpak Social Return met de gekoppelde accountmanager of stelt in overleg met de accountmanager een plan van aanpak op.

Doelgroepen

3.    Tot de doelgroep van Social Return behoren

  • Personen zonder arbeidsbeperking die een uitkering ontvangen vanuit de Participatiewet en langer dan 3 maanden werkloos-werkzoekend zijn;
  • Personen met een arbeidsbeperking die onder de doelgroep Banenafspraak vallen (doelgroepregister);
  • Personen met een WSW-indicatie;
  • Personen met een beschutte werkplek;
  • Personen met een uitkering op grond van de werkloosheidwet en die langer dan 3 maanden werkloos-werkzoekend zijn;
  • Personen met een uitkering WIA- of WAO-uitkering;
  • Personen die stagelopen in het kader van een opleiding;
  • Pro/VSO leerlingen of voormalig Pro/VSO leerlingen die niet ingeschreven zijn/worden in het doelgroepregister;
  • Niet-uitkeringsgerechtigden (NUG).
Bepalingen voor de Social Returnwaarde

4.    De waarde van de bouwblokken is opgebouwd uit kosten en inspanningswaarden gerelateerd aan de afstand van de doelgroep tot de arbeidsmarkt.
5.    De werkloos/werkzoekende (WW/PW/NUG) telt voor maximaal 24 maanden mee als Social Return kandidaat, gerekend vanaf datum eerste plaatsing op een Social Return opdracht. 
6.    Personen behorende tot de doelgroep Banenafspraak tellen doorlopend mee gedurende de termijn waarin zij staan ingeschreven in het landelijk Doelgroepregister.
7.    Jongeren (18 tot 27 jaar) kunnen altijd worden opgevoerd in het kader van Social Return, mits ze ingeschreven staan als werkloos-werkzoekend.
8.    Een nieuwe kandidaat mag in de 3 maanden voorafgaande aan de gunningsdatum niet werkzaam zijn geweest bij de opdrachtnemer of onderaannemer.
9.    Een bestaande kandidaat afkomstig uit een Social Return doelgroep, die voorafgaand aan de gunning in dienst is van de opdrachtnemer of onderaannemer, mag vanaf de gunningsdatum tot maximaal 24 maanden na het begin van de arbeidsovereenkomst meegenomen worden als Social Return invulling. Uitzondering hierop vormen de doelgroepen die voor onbepaalde tijd meegenomen mogen worden.
10.    Een stage kan voor maximaal de duur van de opleiding worden verantwoord. 
11.    Indien u een stageplaats beschikbaar stelt om uw Social Return verplichting mee in te vullen, dan dient er sprake te zijn van een passende stagevergoeding. Deze vergoeding moet minimaal alle kosten dekken die de student (stagiair) maakt om stage te kunnen lopen bij uw onderneming. Hierin volgen wij het stagepact MBO 2023-2027. Voor meer informatie hierover, zie Stagepact MBO 2023 - 2027 | Convenant | Rijksoverheid.nl.
12.    Kosten gemaakt voor de inzet van een intermediair (niet Werkgeversservicepunt) komen voor rekening van de opdrachtnemer en kunnen niet worden opgevoerd in het kader van de Social Returnverplichting.
13.    Premieblokken kunnen de waarde van een bouwblok verhogen. Deze kunnen per kandidaat eenmalig ingezet worden. Leeftijdsgebonden premieblokken tellen naar rato van inzet op de opdracht en vanaf/tot de aangegeven leeftijdsgrens mee.

Rapportage in Social Return Monitor

14.    De opdrachtnemer rapporteert de verantwoording van de overeengekomen Social Returnverplichting via de Social Return Monitor (www.socialreturnmonitor.nl). De opdrachtnemer voert in welke personen/middelen er zijn ingezet en de aard en mate van de inzet en geeft wijzigingen tijdig door.
15.    Als de opdrachtnemer werkt met onderaannemers en deze (een deel van) de verplichting invult, is de opdrachtnemer verantwoordelijk voor de Social Returnverantwoording en het rapporteren in de Social Return Monitor.
16.    Als opdrachtnemer gebruik maakt van een intermediair voor de invulling van Social Return, dient opdrachtnemer deze intermediair zelf toe te voegen in de Social Return Monitor.
17.    Het dubbel opvoeren van kandidaten, kosten SW-bedrijf en/of maatwerk activiteiten is niet toegestaan.
18.    De ingevoerde Social Returnverantwoording kan steekproefsgewijs door de gekoppelde accountmanager worden gecontroleerd en akkoord bevonden of afgekeurd worden. Het bedrag aan afgekeurde verantwoording wordt niet meegenomen in de eindberekening. 
19.    Uiterlijk een maand na het einde van de looptijd van de overeenkomst heeft de opdrachtnemer de volledige verantwoording in de Social Return Monitor ingevoerd.

3. Boeteclausule

1.    Als de opdrachtnemer zijn Social Returnverplichting niet of niet volledig kan nakomen binnen de looptijd van de overeenkomst, meldt hij dit tijdig aan de opdrachtgever en/of gekoppelde accountmanager. Gezamenlijk kan naar een oplossing worden gezocht.
2.    Wanneer de Social Returnverplichting niet (volledig) wordt gerealiseerd kan door de opdrachtgever een sanctie worden opgelegd ter hoogte van het niet ingevulde deel. 
3.    De opdrachtgever gaat niet over tot het opleggen van een sanctie als opdrachtnemer aan kan tonen dat het niet (volledig) invullen van de Social Returnverplichting niet verwijtbaar is. 

Definities

1.    Opdrachtgever: De organisatie die een opdracht verstrekt aan een opdrachtnemer
2.    Opdrachtnemer: De organisatie die een opdracht gegund heeft gekregen van de opdrachtgever. 
3.    Accountmanager: Persoon die werkzaam is bij of voor opdrachtgever en opdrachtnemer kan adviseren over de mogelijkheden en juiste inzet van Social Return. Ook beoordeelt deze of de ingevulde Social Return verantwoording voldoet aan de Uitvoeringsvoorwaarden Social Return.
4.    Werkloos-werkzoekende: iemand die minimaal 3 maanden werkzoekend is en die staat ingeschreven bij een Werkplein. De werkloos-werkzoekende heeft een PW-uitkering (Participatiewet), een WW-uitkering (Werkloosheidswet), een Anw-uitkering (Algemene nabestaanden wet) of ontvangt geen uitkering. 
5.    Uitzondering op de minimale werkloosheidsduur vormt:
-    De werkzoekende vallend onder de doelgroep Banenafspraak met een verdiencapaciteit van 50-80% van het wettelijk minimumloon;
-    Jongeren;
-    Personen zonder startkwalificaties. 
6.    Jongere: iemand in de leeftijdsgroep van 18 jaar tot 27 jaar. 
7.    SW-kandidaat: iemand die is geïndiceerd ingevolge de Wet Sociale Werkvoorziening. 
8.    WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen): personen die (gedeeltelijk) werk naar arbeidsvermogen kunnen uitvoeren. 
9.    Banenafspraak: personen met een WSW-indicatie, Wiw- of ID-baan, (voormalige) leerlingen uit het voortgezet en speciaal onderwijs (VSO), praktijkonderwijs (Pro) en personen uit de doelgroep van de Participatiewet die niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen en geregistreerd staan in het landelijk Doelgroepregister.
10.    NUG: niet-uitkeringsgerechtigde. Een persoon die ingeschreven staat als werkloos-werkzoekende en geen recht heeft op een uitkering.
11.    Beroepsbegeleidende leerweg of leerwerkbaan (BBL): een werkloos werkzoekende (jongere) opgeleid tot vakbekwaam medewerker.
12.    Beroeps Opleidende Leerweg (BOL): een student doet praktijkervaring op met behulp van een leer-/stage traject. Het is een traject waarbij sprake is van meer scholing dan praktijkervaring. De stage kent een maximumtermijn beschreven in de Beroepspraktijkvormingsovereenkomst (BPV).
13.    Persoon met een taalachterstand: Iemand die op taalvlak niet goed functioneert op de werkvloer.
14.    Sociale werkvoorziening (SW-bedrijf): overheidsvoorziening op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Deze voorziening biedt mensen met een arbeidshandicap een passende werkplek in een zo regulier mogelijke aan de arbeidshandicap aangepaste werkomgeving. Dit kan beschut binnen het SW-bedrijf of bij een reguliere instelling en bedrijf worden aangeboden.
15.    SW-bedrijf en sociale onderneming in het kader van art. 2.82 Aanbestedingswet: werkplaatsen of programma’s die aan grotere groepen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt structureel werk bieden. Ten minste 30% van het personeelsbestand heeft een afstand tot de arbeidsmarkt en onderneemt alles vanuit een maatschappelijke missie (impact first). 
16.    Social Impact: het creëren van een maatschappelijke meerwaarde.
17.    Reguliere arbeidsplaats: werkzaamheden verricht bij een werkgever, anders dan een baan binnen een re-integratieprogramma, tegen betaling van salaris. 
18.    Stageplaats: het, als onderdeel van een opleiding, opdoen van praktijkervaring, onder begeleiding opdoen van bepaalde vaardigheden, uitvoeren van een opdracht of een onderzoek instellen naar een specifiek onderwerp tegen een passende stagevergoeding.
19.    Proefplaatsing: Een werkgever kan iemand met een uitkering (WAO, WIA, Wajong, Ziektewet, WW of P-wet) op proef in dienst nemen met behoud van de uitkering voor maximaal 3 maanden.  Er wordt dan geen loon betaald. 
20.    Werkervaringsplaats: het opdoen van werkervaring en vaardigheden binnen een bepaald vakgebied met als doel door te stromen naar de arbeidsmarkt.
21.    Praktijkleren: Bij scholing in de Derde Leerweg (of: praktijkleren in het mbo) heeft de kandidaat al een inkomen via loon van de werkgever of een uitkering. Daarnaast volgt de kandidaat (een deel van) een mbo-opleiding. De scholing wordt op maat gemaakt, zodat het aansluit op de eerdere werk- en leerervaring van de kandidaat en is bedoeld voor werkzoekenden en werkenden die (nog) niet in staat zijn om een volledige opleiding, mbo-diploma of mbo-certificaat te halen. 
22.    Praktijkonderwijs (PRO): Het praktijkonderwijs is een van de vier vormen van voortgezet onderwijs in Nederland. Het is bedoeld voor leerlingen voor wie het vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) te lastig is.
23.    Voortgezet speciaal onderwijs (VSO): Voor hen die extra ondersteuning nodig hebben, biedt voortgezet speciaal onderwijs mogelijk de oplossing. Op scholen die voortgezet speciaal onderwijs bieden, is er ruimte om specifieke aandacht te geven aan bijvoorbeeld een handicap of andere speciale omstandigheden van leerlingen. Hierbij streeft men ernaar om leerlingen uiteindelijk hetzelfde te leren als in het reguliere onderwijs.

Versie 3.0, januari 2025

Cookie-instellingen